A părăsi sau a nu părăsi?

Ce ar însemna părăsirea UE de către Marea Britanie pentru branșa de transport și logistică.

Distribuit aici ...
22.06.2016

Mai sunt doua săptămâni până la votul britanicilor privind tema părăsirii UE. În 23 Iunie britanicii decid în legătură cu întrebarea care vizează atât țara insulară cât și Europa, va fi Marea Britanie prima țară, care din proprie inițiativă va părăsi Uniunea Europeană. Cu puțin înainte de luarea deciziei rezultatul votului este nesigur. Argumente și contraargumente sunt puse față în față. Îngrijorarea branșei de transport și logistică este din ce în ce mai crescută.

Un lucru este cert: Marea Britanie are un rol aparte în cadrul Uniunii Europene. Țara are propria monedă, nu este membră a spațiului Schengen și se bucură de propria suvenaritate economică. În același timp economia britanică are legături strânse cu UE. În 2015, 43,7% dintre exporturi și 53,1% dintre importurile Marii Britanii a fost cu UE. De acea UE este cel mai important partener comercial al Marii Britanii.

Brexit-ul poate fi scump

Dacă Marea Britanie  alege părăsirea UE și își dorește independența totală, aceasta poate avea urmări pe termen lung. Cu această părăsire Marea Britanie părăsește și aproape 50 de acorduri de liber schimb pe care trebuie să le renegocieze. Barack Obama președintele Satelor Unite a declarat deja că în cazul unei nou acord, britanicii pornesc cu un dezavantaj. Barierele economice cresc prețurile bunurilor de import. Cu aceasta nu numai importul se va scumpi ci și produse fabricate în țară  care sunt destinate exportului. Aceasta are efect nu numai asupra britanicilor, poate afecta și consumatorii din restul țărilor europene.                                                                                                                              

Luând în ansamblu, Brexit-ul are efect asupra tuturor proceselor transfrontaliere, ca și în economie, la fel ca și în celălalte aspecte ale vieții. Deoarece controlul transfrontalier trebuie reintrodus, timpul de transport crește și procesele logistice comune se încetinesc.

Ceva asemănător cu Brexit-ul încă nu s-a întâmplat

Marea Britanie la TimoCom, cea mai mare platformă de transport a Europei, aparține de Maria Toft Madsen country manager Europa de Nord. Pe platforma TimoCom sunt postate zilnic mai mult de jumatate de milion de oferte de marfă și transport din toată Europa. Madsen îsi expune cu calm părerea cu privire la eventualul Brexit: ˝Bineînteles că pentru branșa transportului și logisticii ar fi mai avantajoasă rămânerea Marii Britanii în UE. În pofida acestui lucru nu văd Brexit-ul atât de negru ca și alți experți. Pornind de la faptul că scăderea numărului transporturile din și spre Marea Britanie va fi semnificativă. Cu trecerea timpului acestea se vor stabiliza, odată cu normalizarea realațiilor comerciale cu Regatul Unit. Clienții noștrii din țările membre UE vor dori să facă transporturi în continuare în Marea Britanie la fel ca în alte țări ne-membre UE cum sunt Turcia și Norvegia. Pe de altă parte scăderea valorii lirei poate avea ca efect creșterea exportului de pe insulă. În prezent mai multe previziuni, spun că deoarece asa ceva încă nu s-a mai întâmplat- aceasta creează incertitudine în întreaga Europă.˝

 

Sectorul logistic britanic s-a rupt în două

Și în Marea Britanie este o incertitudie crescută. Previziunile actuale ale IMHX comunitatea profesională britanică arată care este părerea localnicilor despre Brexit. Un fapt ieșit din comun: majoritatea celor chestionați au dat avantaj ieșirii Marii Britanii din UE. În același timp sondajul a arătat că participanții la sondaj cred că firmele ar avea mai mult de câștigat dacă țara ar rămâne în UE.

La întrebarea ce efect ar avea ieșirea pentru firme, branșsa de logistică britanică nu a avut o părere comună. Majoritatea celor chestionați (38%) sunt de părere ca Brexit-ul ar avea un efect negativ la dezvoltarea firmei lor. 33% consideră că ieșirea nu ar avea urmări. Doar unul din cinci dintre cei chestionați considera că brexit –ul ar avea un efect pozitiv asupa ramurii.

Dacă ne uităm la previziuni, chestionare și sondajele privind Brexit-ul ajungem rapid la concluzia că ceva este sigur: nimic! Cu cât se apropie alegerile cu atât este mai grea diferențierea direcțiilor și a trendurilor hotărâtoare. Sperăm doar ca insula va fi condusă de argumentele raționale în luarea acestei decizii importante.

 

sus pe pagină

Accept faptul că acest site de web foloseşte cookies pentru statistici, conţinut şi reclame personalizate. Detalii