skip navigation

Conferinţa anuală a transportatorilor expres de mărfuri din România

Povestea continuă...

Distribuit aici ...
19.11.2019

Într-o economie care începe să gâfâie, pe o piață a transporturilor care acuză scăderi și o lichiditate redusă, zona transporturilor express își urmează cursa proprie, presărată de discrepanțe, și se pregătește de recesiune, fără a renunța însă la investiția în flote. Ajunsă la cea de-a cincea ediție, conferința anuală dedicată acestui segment continuă tradiția, întreruptă în 2018.   Așezată într-o zonă de nișă, piața de transport express trebuie să se pregătească pentru noi provocări, generate inclusiv de specificul său. Modificările din zona industriei auto, principalul client al cărăușilor români din acest domeniu, reducerea substanțială a producției în fabricile care furnizează piese pentru zona diesel și derapajele pe care, în mod normal, le generează, transferul de la diesel la benzină, în zona hibrid sau către electric, se fac deja simțite. 

Într-o economie care începe să gâfâie, pe o piață a transporturilor care acuză scăderi și o lichiditate redusă, zona transporturilor express își urmează cursa proprie, presărată de discrepanțe, și se pregătește de recesiune, fără a renunța însă la investiția în flote. Ajunsă la cea de-a cincea ediție, conferința anuală dedicată acestui segment continuă tradiția, întreruptă în 2018.
Distribuit aici ...

Semne de întrebare din zona clienților și a reglementărilor 


Iar lucrurile pot deveni cu adevărat dificile, în condițiile în care investitorii străini anunță că își pierd încrederea în România. Un sondaj recent realizat de AHK România atrăgea atenția că așteptările companiilor germane (un client de bază pentru furnizorii de transport express) sunt pentru prima dată negative, după 2009. Să luăm doar câteva cifre din analiza prezentată mai pe larg în numărul trecut al revistei Ziua Cargo. Ponderea celor care vor să angajeze personal a scăzut de la 52% în 2018, la 34%, iar față de 5% în 2018, anul acesta sunt 18% cei care spun că vor reduce numărul de angajați. În același timp, procentul companiilor care vor să reducă investițiile a crescut de la 15 la 26%. Este interesant și faptul că numeroase companii se așteaptă la un regres al activității de export. Toate acestea au loc în condițiile în care, pe piața românească de transport, sunt anunțate deja reduceri ale activității, într-un procent destul de important, lichiditatea curentă se plasează sub 1 pentru aproximativ jumătate din companiile din domeniu, plățile se fac cu întârziere, iar incidentele de plată se înmulțesc. Chiar dacă într-o zonă de nișă, transportul express se lovește de aceste provocări. Și, ca și cum nu ar fi îndeajuns, la nivel european se are în vedere introducerea autorizării pentru vehiculele cu masa maximă autorizată sub 3,5 t și a obligativității respectării programului de condus și odihnă valabil în cazul vehiculelor de mare tonaj. 


Ce spun cifrele? 


În cadrul conferinței, desfășurate la Băile Felix, Zsolt Gogucz, managing director Kefren Expres și organizator al evenimentului, a prezentat o analiză foarte interesantă a pieței de transport expres, realizată pe baza unui sondaj la care au răspuns firme de profil. Radiografia parcului auto arată că procentul celor care au ales să își crească flota s-a redus în 2019, față de 2018, de la 56 la 44%, dar 70% dintre respondenți își propun să investească în această direcție în 2020. În regiunea costurilor, ponderile s-au modificat puțin în ultimii doi ani, cheltuielile cu personalul câștigând câteva procente după ce veniturile șoferilor au fost majorate în 2018 (în cazul a 82% dintre firme) și în 2019 (70%). Concret, costurile cu personalul au crescut de la 30 la 34% în total, cel mai important capitol rămânând, în continuare, combustibilul cu peste 40%.

 

Evoluția costurilor cu personalul...

 

De altfel, veniturile alocate lunar șoferilor au crescut constant, în ultimii ani, după ce, în 2016, au depășit profitul companiei pe mașină. Conform sondajului prezentat de Zsolt Gogucz, în 2014, conducătorii auto au primit cu aproximativ 20% mai mult, procentele de majorare fiind ulterior de 17% în 2015, 8% în 2016, 7% în 2017 și 22% în 2018. În ceea ce privește 2020, cei mai mulți (63%) nu au încă o părere formată privind necesitatea unor majorări suplimentare, în timp ce 28% au programat, deja, sume suplimentare în această zonă. 


... a tarifelor... 


În aceste condiții, aproape 40% dintre companiile de transport express nu au majorat tarifele, pentru aproximativ 60% acestea crescând cu procente cuprinse între 5 și 15%. În 2019, ponderea celor care au în vedere tarife mai mari a crescut. Iar, în acest context, foarte interesant este că mai mult de jumătate (56%) dintre respondenți cred că 2019 va fi un an de criză, iar principalele riscuri provin, în ordinea importanței acordate, din zonele privind prețurile combustibililor, șoferii, privind extinderea pachetului de mobilitate în zona 3,5 t și concurența. Surprinzător pare faptul că nimeni nu a așezat clienții în zona de risc, chiar dacă piața anunță schimbări importante. De menționat că singurele luni în care a depășit 50% procentul celor care au înregistrat creșteri în activitate, față de perioadele similare ale anului trecut, sunt mai și iunie. 


... și resursele  


Zsolt Gogucz a precizat că, în zona IT, un procent de 87% continuă să lucreze utilizând pixul și hârtia și cel mult un soft Excel, numai 13% investind pentru achiziția de soluții TMS și ERP. El a precizat că 55% dintre companiile care au făcut obiectul sondajului nu au un buget planificat pentru 2019. Care sunt, însă, resursele care pot genera creșterea afacerii? În opinia a peste 70% dintre respondenți, contactele și relațiile, urmate, la o distanță destul de mare, de contracte și, apoi, de resursa umană, pentru ca pe locurile următoare să se afle experiența managerială, limbile străine și capitalul. „Sunt și câteva companii care dețin totul și nu mai au nevoie de nimic”, a mai arătat organizatorul conferinței. Principalele surse ale comenzilor sunt, în prezent, pe această piață, în ordinea în care au fost menționate, bursele de transport, grupurile Skype, contractele, e-mail-ul și târgurile și expozițiile. În concluzie, mai mult de jumătate dintre managerii care au răspuns la chestionarul realizat de organizatorul Conferinței Anuale a Transportatorilor Express din România se așteaptă la o perioadă de criză, fără ca încă, în unele cazuri, să fi fost luate măsuri de pregătire pentru recesiune. Dacian Paladi, consultant în afaceri, cu o experiență de peste 30 de ani în domeniu, a oferit participanților la conferință câteva recomandări.  


Cum te pregătești de criză ? 


·        Revezi în detaliu bugetul personal/al familiei și al celor care depind de tine. Sigur te descurci cu mult mai puțin decât acum. 

·        Revezi în detaliu bugetul și situația financiară a companiei/companiilor tale. 

·        Economisește în perioadele de creștere – și pentru nevoile proprii, și pentru companie 
·        Nu ezita să ai o discuție cu un expert în procedurile insolvenței. Nu te speria de această idee, pentru că un astfel de instrument reduce                     presiunea exercitată de creditori asupra companiei, oferind posibilitatea unei redresări asistate. De menționat că atunci când deschizi singur procedura de insolvență, îți poți alege administratorul judiciar, lucru care nu mai este valabil în cazul în care demersurile sunt făcute de altcineva. 
·        Lichidează în totalitate sau în parte investițiile făcute de tine (sau de compania ta) în zone puternic speculative în vremea creșterii economice. 
·        Încearcă să intri și pe alte piețe (alte domenii) decât cele în care activezi la ora actuală. 
·        Informează-te și învață continuu. 

·        Nu uita că afacerile presupun risc. 


 Poți gestiona mai bine lucrurile dacă apelezi la un consultant, care are o imagine de ansamblu asupra pieței și cunoaște practici care au dat rezultate, inclusiv în alte domenii. „În pregătirea pentru criză, trebuie să va uitați unde este hardcore-ul afacerii dumneavoastră”, a arătat Dacian Paladi, precizând că, în multe situații, poate consta în oameni sau baze de date. Pe de altă parte, în lipsa clienților, toate își pierd importanța. „Poți avea cele mai noi camioane, cei mai ambițioși angajați tineri sau cel mai performant soft, dar nu valorează nimic dacă nu ai și clientul care acceptă să plătească în plus pentru aceasta. Un client care a acceptat să îi transporți marfa din punctul A în punctul B ți-a acordat încredere, iar pe această bază poți să mai vinzi ceva. Fii atent care sunt elementele pe care s-a construit puntea de încredere cu clientul. Poate fi vorba despre o persoană. Acea persoană reprezintă o valoare pentru firmă.” Dar, chiar mai mult decât atât, atitudinea contează. „Nu vă comportați cu ceilalți cum nu ați vrea să se comporte alții cu voi. Nu vă lăsați sălbăticiți de criză și fiți corecți”, a recomandat, în final, Dacian Paladi. Până la urmă, economia are, în mod ciclic, perioade de creștere sau de recesiune și fiecare, într-un fel sau altul, își găsește soluția proprie, iar povestea continuă...   

 Meda IORDAN

sus pe pagină