03.08.2023

Barometrul de transport: Recesiunea economică și declinul de vară

Comparație între T2 din 2023 față de lunile anterioare

Numărul ofertelor de transport din Europa a crescut în al doilea trimestru cu 57% față de trimestrul anterior. Cu toate acestea, volumul total de transport a rămas sub nivelul valorilor din anul precedent și sub nivelul perioadei anterioare pandemiei de coronavirus.


Piața europeană a transporturilor a înregistrat un nivel mai scăzut în primul trimestru al anului 2023, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent și sub valorile înregistrate înainte de apariția coronavirusului în 2019. După doi ani excepționali, marcați de efectele pandemiei și de ulterioara recuperare, transportul rutier global de mărfuri a înregistrat o scădere semnificativă. În T2 din 2023, în medie, în Europa au fost disponibile cu 46,3% mai puține oferte de transport decât în același trimestru al anului precedent.  De fapt, în Germania au fost în medie cu 59% mai puține oferte disponibile. Prețul transportului pe kilometru a fost cu 14,1% mai mic în al doilea trimestru față de trimestrul precedent.

La începutul trimestrului, piața transporturilor a rezistat tendinței economice negative

După un început mai slab în primul trimestru, în al doilea trimestru s-a înregistrat o creștere a cererii de transporturi. În contrast cu mediul de afaceri mai puțin favorabil, conform indicelui ifo, în luna aprilie au fost publicate cu 40% mai multe oferte de transport în Europa, iar în Germania chiar cu 61% mai multe pe piața spot, comparativ cu luna martie 2023. În luna mai, în Germania s-au înregistrat cu 18% mai multe oferte de transport față de luna anterioară, în timp ce în Europa creșterea a fost de 8%. În total, la începutul celui de-al doilea trimestru, au fost disponibile cu 57% mai multe oferte de transport în TIMOCOM Marketplace în comparație cu trimestrul anterior.

Creșterea semnificativă a ofertelor de transport din al doilea trimestru se datorează parțial perioadei sezoniere. "Lunile aprilie și mai au fost cele mai intense din acest an în ceea ce privește rata ofertelor de transport, datorită sărbătorilor și provocărilor logistice speciale", a explicat Gunnar Gburek, Head of Business Affairs de la TIMOCOM.

This is an embedded image

Oferte de transport în Europa

Scăderea relațiilor ca urmare a reducerii exporturilor 

În total, importurile și exporturile din zona euro, inclusiv Germania, au înregistrat un regres, conform datelor furnizate de Oficiul Federal de Statistică. Conjunctura este în declin în Europa, aspect reflectat și în barometrul de transport TIMOCOM. În comparație cu același trimestru din anul anterior, relațiile dintre Germania și Franța au suferit o scădere semnificativă (DE-FR -53%), la fel și cele între Franța și Germania (FR-DE -64%). Rata ofertelor de transport din Belgia către Germania a scăzut, înregistrând o reducere de 56%. În relația Olanda-Germania au fost cu 40% mai puține oferte de transport (NL-DE -40%). De asemenea, a scăzut și numărul transporturilor din Germania către Belgia, Olanda, Italia și Republica Cehă. 

Deși Institutul de Economie Mondială Kieler (IfW) pornește de la un declin de 0,3 procente în comparație cu anul precedent, în loc de creșterea de 0,5 procente preconizată în primăvară, după un prim semestru de iarnă mai slab, se va înregistra o creștere moderată a economiei germane. În comparație cu T1 2023, într-adevăr, se pot observa creșteri semnificative ale ofertelor de transport în multe relații dintre țări, inclusiv din și către Belgia, Olanda și Italia.

This is an embedded image

Schimbări în rata ofertelor de transport din T2 2023

Tendințe contradictorii în evoluția transporturilor interne

În timp ce cererea pentru transporturi interne a crescut semnificativ în Regatul Unit și Polonia, evoluția din Germania și Franța, precum și din Austria și Ungaria, a înregistrat o scădere în comparație cu al doilea trimestru al anului 2022. În comparație cu primul trimestru al anului 2023, s-a înregistrat o creștere clară în numărul de oferte de transport. Motivul acestei creșteri constă în faptul că, în al doilea trimestru al anului 2022, Franța și Germania au înregistrat creșteri neobișnuite ale ofertelor de transport, datorate efectului de recuperare post-pandemie, însă aceste creșteri nu au fost atât de pronunțate în Marea Britanie și Polonia. Ca rezultat, aceste creșteri de 66%, respectiv 25%, față de trimestrul precedent au putut fi atinse acum.

În ceea ce privește transporturile interne în Austria (AT-AT -54%), Germania (DE-DE -49%), Franța (FR-FR -35%) și Ungaria (HU-HU -35%), valorile excepționale din anul anterior nu au putut fi egălate, chiar în ciuda creșterilor din T2 2023.

This is an embedded image

Schimbări în rata ofertelor de transport intern din T2 2023

Declinul de vară la orizont: tendință descendentă din iunie

Din iunie, la nivel european, se observă o tendință descendentă a numărului de oferte de transport, influențată de lunile de vară care, în mod obișnuit, sunt mai puțin active, iar această situație se întrepătrunde cu o conjunctură în declin. În luna iunie, numărul ofertelor de transport publicate în Europa a înregistrat o scădere de 15% în comparație cu luna anterioară.

De remarcat: în această perioadă, ofertele pentru capacități de transport nu au înregistrat o creștere, ci au înregistrat o scădere de 10% în comparație cu anul precedent și o scădere de 29% față de trimestrul anterior. Recesiunea economică are efecte asupra pieței spot în ambele direcții, atât în ceea ce privește ofertele de transport, cât și capacitățile de transport disponibile. „Transportatorii își restabilesc serviciile pe căi clasice de distribuție sau oferă capacități mai reduse pe piață”, a constatat Gunnar Gburek din numeroase discuții cu transportatorii.

Participarea furnizorilor de servicii la licitații a înregistrat o scădere în al doilea trimestru față de primul trimestru al anului 2023: deși numărul de solicitări de oferte a rămas aproape neschimbat, s-a înregistrat o reducere de 45% în numărul de licitații pentru transporturile regulate. Această situație poate fi explicată prin creșterea cererii de capacități de transport pe piața spot.

Însă speranța rămâne că economia va crește din nou în a doua jumătate a anului. Industria transporturilor deține experiența necesară pentru a face față chiar și situațiilor dificile. „Șoferii profesioniști și dispecerii au fost extrem de solicitați în ultimii ani și au fost în permanență la datorie. Din această cauză, pot beneficia de relaxare în lunile mai puțin agitate ale verii”, spune Gunnar Gburek. „Cel târziu începând cu toamna, cererea de capacități de transport va crește, iar camioanele vor fi din nou utilizate intensiv.”


Despre TIMOCOM

TIMOCOM GmbH este o firmă FreighTech de mărime mijlocie din Germania, cu peste 650 de angajați din 40 de țări și cu reprezentanțe în Polonia, Cehia și Ungaria. Specialistul în IT și date își susține clienții, cu un Marketplace pentru transportul rutier de marfă european, în îndeplinirea obiectivelor lor logistice. Prin aceasta sunt interconectați peste 53.000 de clienți verificați, care publică în fiecare zi până la 1 milion de oferte și capacități de transport internaționale. TIMOCOM este deschizător de drumuri și partener în viitorul digitalizat al logisticii. 

Alăturați-vă acum de TIMOCOM Marketplace!


Descărcare comunicat de presă
sus pe pagină