Evaluatorul ajută în caz de daune produse în decursul transportului

Distribuit aici ...
12.04.2017

Evaluatorii de daune (engleză: surveyor) sunt experți evaluatori pentru daunele de transport și mărfuri. Utilizarea lor este necesară când încărcătura a fost deteriorată într-un accident sau când destinatarul reclamă după descărcare daune produse în decursul transportului.

Karl A. Selig lucrează de 29 de ani ca evaluator de daune și de câțiva ani este și instructor pentru colegi și evaluatori începători. Are birouri în Nürnberg şi Bad Pyrmont. L-am întrebat despre specificul meseriei, activitatea sa zilnică și câteva exemple de cazuri.

portatio: Care este rolul unui evaluator al daunelor?

Selig: Constată dacă există daune datorate transportului și valoarea acestor daune. A doua sa sarcină este ca în caz de accident, dacă este implicat un autocamion, să se asigure că încărcătura este protejată în mod corespunzător. Ca să spunem așa, este un reprezentant la fața locului al transportatorului și trebuie să se asigure că nu dispare nimic din încărcătură, că nu se produc alte distrugeri prin intervenția echipelor de salvare, că încărcătura este îndepărtată rapid de pe autostradă, este depozitată corespunzător și apoi este redirijată.

portatio: Cum poate cineva deveni evaluator al daunelor?

Selig: Evaluator al daunelor, sau surveyor în engleză, este o profesie nereglementată, oricine se poate înregistra pentru aceasta la Oficiul Registrului Comerțului. De regulă, însă, trebuie să provină din domeniul experților evaluatori sau din transporturi și logistică, pentru a poseda cunoștințele necesare.

portatio: Iar dumneavoastră îi școlarizați și pe alți evaluatori?

Selig: Nu pot să-i școlarizez, deoarece aceasta nu este o calificare. Transmit doar mai departe cunoștințele pe care le-am acumulat în cei 29 de ani de experiență profesională. Le spun ce este important, cum pot obține informații și de ce informații au nevoie clienții.

portatio: Dacă un autocamion încărcat este implicat într-un accident, încărcătura nu va fi declarată ca fiind distrusă?

Selig: Nu, nici vorbă. De exemplu în cazul cărnii refrigerate: Este posibil să fie salvate 70 - 80 de procente, uneori chiar și 100 de procente din încărcătură.

portatio: Evaluați și avariile produse la vehicul și stabiliți vina?

Selig: Avariile vehiculului nu mă interesează deocamdată. Iar vina mă interesează numai în măsura în care încărcarea incorectă a produs accidentul sau dacă încărcătura nu a fost asigurată suficient. Se vor vedea aceste lucruri, dar vina este stabilită de poliție și tribunal, nu de evaluator.

portatio: Dar în cazul daunelor de transport este vorba despre cine este vinovat, nu-i așa?

Selig: Desigur că se constată dacă cineva a stivuit marfa inadecvat, a făcut ceva incorect sau a omis ceva.

portatio: În cele din urmă, aceasta trebuie să fie întrebarea cea mai importantă: Cine plătește daunele?

Selig: Nu. Nu noi decidem cine plătește daunele. Noi constatăm numai faptele, iar pe baza lor vina va fi stabilită de altcineva. Noi nu consemnăm cine este vinovat, ci numai cine ce a făcut și ce trebuia să se facă.

portatio: Intervenția dumneavoastră este orientată astfel încât rezultatul să fie în interesul clientului?

Selig: Nu. Intervenția noastră este neutră. Pentru noi neutralitatea este foarte importantă.

portatio: Această intervenție neutră a ajutat până acum șoferi sau transportatori să iasă din necaz? Reflexul în caz de daune datorate transportului este ca vina să fie aruncată asupra șoferului.

Selig: Adevărat. 80 de procente din totalul daunelor datorate transportului se produc datorită planificării incorecte. Dacă se constată că șoferul a acționat corect și a respectat prescripțiile, altcineva trebuie să fie de vină.

portatio: Ne puteți da un exemplu?

Selig: De la trei depozite frigorifice a fost încărcată carne, care după trei zile a ajuns alterată la client . În acest caz am constatat că nu s-a alterat în decursul transportului, ca de exemplu dacă șoferul a reglat incorect agregatul frigorific, ci că a fost prea caldă când a fost încărcată. Acest lucru a fost posibil de constatat pe baza diferențelor de temperatură, a duratei transportului, după ce s-a stabilit că agregatul frigorific a fost în regulă.

portatio: Dacă mă aflu acum cu autocamionul la rampa de descărcare și cei de acolo spun că marfa este distrusă și nu o primesc, că eu am lăsat-o să se strice…

Selig: Se întâmplă deseori…

portatio: Ce fac în această situație? Merg acasă și aștept să mă anunțe firmele de asigurări?

Selig: Cel mai bine este să fiu sunat imediat. Atunci pot să plec imediat, să ajung la fața locului în 1 - 2 ore și să constat realitatea. Dacă aștept până mă sună firmele de asigurări și pornesc la drum după 2 - 3 zile, îmi va trebui un glob de cristal.

portatio: În acest caz nu mai puteți face niciun fel de investigații?

Selig: Pot, chiar și atunci este posibil ca pe baza informațiilor primite de la cei implicați să trag numeroase concluzii. Dar este desigur mai bine dacă pot să constat daunele personal, cât mai curând.

portatio: Dacă există daune datorate transportului o firmă de asigurări va plăti, dar nu se știe încă cine. Dacă apelez la dumneavoastră voi primi cu siguranță o factură pentru prestația pe care o depuneți, dar risc costuri mai mari.

Selig: Aceasta se poate întâmpla. Însă deseori este suficient un telefon la firma de asigurări, de la șef sau chiar de la mine. Dacă vina este neclară firma de asigurare are interesul să o clarifice și să mențină costurile cât mai scăzute (sau să le recupereze de la partea responsabilă). De aceea, deseori acceptă în avans să preia costurile pentru prestația mea.

portatio: Cum pot găsi un evaluator de daune?

Selig: În pagina de internet a Asociației asiguratorilor din Germania există o listă cu toți evaluatorii de daune. http://www.tis-gdv.de/tis/hk_verzeichnis/hk.php

Astfel de liste există și în paginile de internet ale asiguratorilor principali. Sau pot să fiu apelat direct.

http://www.havarie-buero.de/ Dacă este prea departe pentru mine pot să trimit un coleg la fața locului. Prin seminarele pe care le țin și activitatea mea îndelungată am stabilit suficiente relații. Procesăm daune de transport chiar și în România.

portatio: Ce fac dacă o astfel de daună se produce în străinătate? Să luăm un exemplu: Mă aflu undeva în Franța la rampă și clientul nu vrea să primească marfa, spune că am lăsat-o să se strice. Nu vorbesc limba și nici nu știu unde pot găsi un evaluator de daune francez.

Selig: Dacă nu aveți altă opțiune sunați-mă și vă voi ajuta. Voi anunța un coleg francez din zonă și vă voi pune în legătură. Evaluatori de daune există peste tot în lume și suntem atât de bine interconectați încât aș putea găsi pe cineva oriunde. Indiferent dacă este vorba despre Bielorusia, Albania sau Kirghistan. În unele locații poate dura mai mult până vine cineva.

portatio: Și ce se întâmplă într-o situație inversă? Dacă un șofer român sau polonez se află la o rampă în Germania, nu vorbește germană și are nevoie de ajutor?

Selig: Pot să ajut și în acest caz. Dacă mă sună cineva trebuie doar să identific limba și ar trebui cel puțin să poată spune cuvântul „Transportschaden”, apoi va fi sunat înapoi în scurt timp în limba sa.

portatio: I-ați sfătui deci pe șoferi ca în caz de daune de transport disputate să apeleze la un evaluator de daune ca regulă generală?

Selig: Îi sfătuiesc ca măcar să-l convingă pe dispecer sau pe șef în această privință. Un exemplu: Acum mai mulți ani, în Erfurt, a fost construită o clădire pentru guvernul local și un șofer de camion a trebuit să apeleze la un evaluator de daune. Din cauza drumurilor proaste de atunci mi-a luat 5 ore să ajung la Erfurt. Încărcătura camionului a fost compus dintr-un canal de aer din inox, care urma să fie amplasat deasupra garajului subteran. Componența era puternic zgâriată și beneficiarul a reclamat acest lucru ca daune de transport. Șoferul a refuzat cu încăpățânare să descarce componența înainte de expertiza mea și aceasta a fost singura decizie corectă pe care putea să o ia. Zgârieturile s-au produs pentru că încărcătorul a asigurat tubulatura incorect, într-o singură direcție. Evident a fost greșeala încărcătorului și nu a șoferului. Dacă șoferul ar fi urmat instrucțiunile constructorului, ar fi descărcat componenta și ar fi plecat imediat mai departe, nu l-ar fi crezut nimeni. În consecință a fost posibilă stabilirea producătorului daunelor. Din păcate astfel de cazuri sunt frecvente. Astăzi șoferul ar fi putut fotografia modul de asigurare a încărcăturii, dar în acele timpuri nu era atât de simplu.

portatio: Dacă daunele nu sunt suficient de mari pentru a apela la un evaluator de daune, sau dacă șeful sau dispecerul nu doresc aceast lucru, ce poate să facă șoferul?

Selig: Dacă există daune și nu apelați la un evaluator de daune, scrieți cel puțin în avizul de însoțire a mărfii ce s-a întâmplat și exact la ce palet. Nu scrieți numai „Un pachet a căzut și s-a deteriorat”, pentru că mai târziu nu va folosi nimănui. E mai bine este să descrieți cu exactitate despre ce pachet este vorba, ce s-a deteriorat și cât de extinse sunt daunele. Iar cel mai bine este să faceți și o fotografie, chiar și cu telefonul.

portatio: Există și cazuri în care întreaga încărcătură este declarată ca fiind distrusă, dar puteți salva o parte pentru că de fapt este intactă?

Selig: Da, aceasta este pâinea noastră zilnică. Cei mai mulți cred că daunele de transport înseamnă că totul trebuie înlocuit. Există totuși multe exemple în care o parte din încărcătură poate fi salvată. Sau chiar în întregime, dacă se poate dovedi că nu există niciun fel de daune sau daunele nu sunt relevante pentru încărcătură. Exemplu: Am avut o încărcătură constând din cinci paleţi de bucșe metalice pentru un producător mare de utilaje, care au căzut de pe rampă la încărcare. Marfa nu a fost verificată atunci, ci a fost depozitată într-un colț ca fiind distrusă complet. Am mers acolo pentru a efectua o evaluare numai după 13 luni, dar am putut să constat că materialul bucșelor era atât de rezistent încât nu a fost posibil să se deterioreze prin cădere. Expeditorul a economisit 18 000 de euro în daune de transport.

portatio: Care a fost cea mai mare daună pe care a trebuit să o evaluați?

Selig: O firmă m-a sunat și mi s-a spus că au o daună de transport în valoare de 40 de milioane de euro. În final s-a dovedit ca dauna era doar de 3 000 euro. A fost vorba despre un utilaj mare, care trebuia să meargă în străinătate și a fost depozitat temporar. De fapt era puțin murdar în exterior. Clientul a vrut să impute transportatorului 40 de milioane și a trebuit să-i spun că așa ceva nu se poate.

portatio: La final o ultimă întrebare, importantă: Puteți fi contactat la orice oră?

Selig: Da, face parte din meserie. Dacă în seara de Crăciun se întâmplă ceva la ora 20 și tocmai am în mână cadoul pentru soție, las cadoul și merg să constat daunele.

sus pe pagină

Accept faptul că acest site de web foloseşte cookies pentru statistici, conţinut şi reclame personalizate. Detalii