Efectul războiului din Ucraina asupra expedierii din România
Logistica europeană (inclusiv română) încă nu trecuse peste impactul Covid-19, când a fost lovită de efectele războiului. De aproape un an Rusia a invadat Ucraina. Războiul din Ucraina și sancțiunile impuse Rusiei, au un efect mare asupra întregului proces de afaceri globale, deoarece ambele țări sunt strâns integrate în economia mondială.
Sancțiunile impuse Rusiei aveau ca scop pedepsirea acestei țări pentru invadarea Ucrainei. Aceste sancțiuni includ sfere financiare, comerciale, aeronautice, de transport maritim și de imigrare. Ele au fost proiectate împotriva invaziei Rusiei în Ucraina și aveau ca scop oprirea războiului.
Aproximativ 500 de companii și-au declarat decizia de a-și întrerupe activitățile în Rusia din cauza războiului. Mulți puteri din industria auto precum BMW, Hyundai, Mazda sau Mercedes-Benz și-au întrerupt operațiunile locale.
Închiderea fabricilor de automobile din Rusia afectează negativ în industria logisticii. Este posibil să pierdem aproximativ 70% din flota de vehicule noi, care a fost evaluată la 1,53 milioane de unități în 2021.
Cele mai mari companii de transport maritim din lume au anunțat că au încetat livrările neesențiale în Rusia, doar numai mărfuri esențiale sunt livrate, cum ar fi medicamentele sau alimentele pentru copii. Industria auto din țară are probleme cu transportul. Acest lucru duce la probleme ale întregului lanț de aprovizionare.
Schimburile de logistică
Drept urmare, traseele și lanțurile tradiționale par a fi rupte. De exemplu, unii operatori europeni de terminale au negat că au adăpostit nave care transportă mărfuri în Rusia. Buna funcționare a portului olandez Rotterdam a fost perturbată de sute de containere de marfă destinate țării în temeiul sancțiunilor. Navele sub pavilion rusesc au fost blocate în porturile britanice. Livrările către și dinspre Rusia și Belarus sunt suspendate de mulți furnizori de transport. Acestea sunt doar câteva exemple care demonstrează nivelurile de tensiuni și dificultăți a companiilor logistice.
O altă problemă este că spațiul aerian deasupra Rusiei și Belarusului este într-o anumită măsură închis pentru zborurile către țările care le-au impus sancțiuni. În același timp, spațiul aerian din Ucraina este și el închis pentru a evita pericolul pentru aeronavele civile. Această interdicție a dus la modificări ale traseelor și le-a făcut mai lungi. Acest lucru va duce la creșterea considerabilă a costurilor și a riscurilor. Furnizorii 3PL și 4PL sunt nevoiți să facă ajustări la performanța lor, deoarece aproape toate tipurile de transport au fost afectate de conflict: camioane, nave, avioane.
Probleme legate de combustibil și alimente
Dependența de combustibilul rus este încă imensă, deoarece Rusia este principala sursă nu numai de gaz, ci și de petrol și cărbune pentru UE (inclusiv România). Uniunea Europeană depinde de Rusia în 40% din gazul său și aproximativ 27% din petrol. Există restricții la importul de petrol rusesc. În Europa și inclusiv în România, creșterea prețurilor de benzină s-a transformat în noua realitate, iar costurile de transport sunt previzibili. Însă liderii americani și europeni dezvoltă planuri de reducere a consumului de gaze și petrol din Rusia și caută noi piețe alternative de energie.
În Spania, la început prețurile de combustibil au crescut, după care guvernul spaniol a fost nevoit să le reducă din cauza grevelor companiilor de logistică. Furnizorii de logistică au explicat că nu pot lucra cu astfel de prețuri, deoarece performanța lor a devenit neprofitabilă. Fluxul de trafic s-a oprit, în urma reducerii prețurilor pentru reluarea proceselor logistice.
Companiile de expediție admit că prețurile mai mari de combustibil duc la costuri mai ridicate în transportul de mărfuri. Totuși principalele preocupări sunt legate de prețurile alimentelor care cresc și ele exponențial. Războiul din Ucraina are un impact mare asupra aprovizionării globale cu alimente, deoarece Ucraina și Rusia sunt principalii exportatori mondiali de grâu. Situația uleiului de floarea soarelui și a semințelor de floarea soarelui este de asemenea critică, deoarece aceste țări asigură aproximativ 80% din exporturile globale.
Găsirea soluției
Astăzi, Europa- și ca membru al Uniunii Europene, România- se confruntă cu o mare provocare, iar situația economică globală rămâne incertă și dă naștere multor preocupări. Pentru a consolida reziliența economică europeană, ar fi necesar din partea guvernelor naționale concentrarea pe cooperare strânsă și schimbul de informații. Așadar, ar contribui în oprirea problemelor grave sociale și ar evita depresia economică globală.
Furnizorii logistici, la rândul lor, se vor strădui să găsească și să organizeze rădăcini noi și să dezvolte noi lanțuri de aprovizionare, deși au nevoie de ajutor și sprijin din partea autorităților la nivel european.