Știri 23.08.2023
5

Podul de la Brăila - Un mare salt pentru România și Uniunea Europeană

Podul de la Brăile printre nori.


Podul din Brăila -de aproape 2 km lungime- a fost predat în România, datorită căruia se poate trece Dunărea în 2-3 minute cu mașina. Anterior, acest lucru a durat 50 de minute cu feribotul, deci este o economie semnificativă de timp, și în același timp, este și extrem de benefic din punct de vedere economic.

Steagurile României și UE au fost fluturate, iar șoferii au claxonat când primele mașini au traversat podul de aproape 2 km lungime, la deschiderea oficială pentru public pe 6 iulie 2023. Zeci de șoferi au așteptat cu răbdare să vadă „versiunea românească” a podului Golden Gate din San Francisco și să pretindă onoarea de a fi printre primii care îl traversează. Entuziasmul lor nu este deloc surprinzător. Podul va spori dezvoltarea economică și siguranța rutieră în sud-estul României, va consolida Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T) și va întări coeziunea economică, socială și teritorială în cadrul Uniunii Europene.

Legături cu politica de coeziune

Comisarul european pentru Coeziune și Reforme, Elisa Ferreira, a declarat: „Acest pod este o declarație care arată cât de benefică este politica de coeziune pentru cetățeni. Oamenii nu mai trebuie să facă călătoria lentă și uneori periculoasă cu feribotul peste Dunăre. Acum pot traversa cu ușurință cel mai mare râu din Europa în câteva minute, ceea ce va avea un impact substanțial asupra economiei regiunii și asupra vieții localnicilor și nu numai, ci inclusiv în Republica Moldova și Ucraina învecinate.”

Cel mai mare pod din România și al doilea cel mai mare pod suspendat din Europa permite șoferilor să traverseze Dunărea în 2-3 minute, comparativ cu 50 de minute necesare pentru traversarea cu feribotul. Această realizare conduce la economii considerabile de timp și bani pentru lucrătorii și rezidenții din Galați și Brăila care călătoresc spre est, fie că se îndreaptă către Tulcea sau mai departe, către litoralul Mării Negre. De asemenea, mărfurile din Moldova și Ucraina pot ajunge acum mai repede la București. Se estimează că 11,400 de vehicule vor utiliza noul pod în fiecare zi.

Vorbind la ceremonia de inaugurare din 6 iulie, Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, a declarat că podul va aduce beneficii regiunilor Dobrogea și Moldova: „Podul are o importanță deosebită în contextul geopolitic actual. O capacitate mai mare de infrastructură în zona Dunării este vitală pentru îmbunătățirea securității Uniunii Europene și pentru asigurarea transportului de mărfuri care tranzitează România din și către Ucraina și Moldova.”

Președintele României, Klaus Iohannis, a declarat că podul a fost cel mai mare proiect de construcție realizat în România în ultimii 30 de ani: „Această construcție este cu siguranță una dintre cele mai ambițioase inițiative de modernizare a infrastructurii de transport din România, realizată cu fonduri europene, cu expertiză internațională și tehnologie de ultimă generație.”

Podul este un exemplu inspirator de cooperare europeană și internațională: firma japoneză IHI Corporation a furnizat cablurile, în timp ce firma italiană de construcții Webuild, alături de zeci de subcontractanți români, au contribuit la realizarea acestui proiect.

Beneficii logistice

Înainte de construirea podului, traversarea Dunării între Brăila și Galați era posibilă doar prin intermediul mai multor servicii de feribot, inclusiv unul la capătul nordic și unul sudic al Brăilei, care conecta drumurile E87 și 212A, precum și un al treilea în apropierea parcului de logistică din Galați, care face legătura cu drumul 22E. În afara programului de funcționare al feribotului, traversarea se putea realiza doar cu programare sau în cazuri de urgență.

„Podul reprezintă prima legătură modernă și directă între regiunile Moldova și Dobrogea”, a spus Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației Pro Infrastructură, care reprezintă societatea civilă și își propune să contribuie la dezvoltarea infrastructurii de transport în România într-un mod transparent și responsabil. „Încă de la inaugurare, ne așteptăm la un impact semnificativ asupra rutelor de tranzit din Moldova către litoralul Mării Negre și Delta Dunării”.

Ștefan Tocu, directorul general al unei firme de transport din Galați, a explicat că transportul mărfurilor peste Dunăre cu feribotul este dificil iarna din cauza blocurilor de gheață de pe râu și în timpul verii din cauza inundațiilor sau secetei. De asemenea, vor beneficia și vizitatorii din România. Podul Brăila îmbunătățește accesul către Delta Dunării, un sit al Patrimoniului Mondial UNESCO și a doua ca mărime dintre deltele fluviale din Europa, cunoscută pentru fauna sălbatică bogată.

Sprijin generos de la Uniunea Europeană

Uniunea Europeană a contribuit cu 363 de milioane de euro la costul total al podului, care a însumat aproape 500 de milioane de euro. Finanțarea a fost aprobată în 2019, în urma unui studiu de fezabilitate care a analizat și alte opțiuni pentru conectarea celor două maluri ale Dunării. Podul face parte din viziunea UE prin politica sa de coeziune, având scopul de a consolida rețelele TEN-T și infrastructura de transport din România, precum și de a îmbunătăți siguranța transporturilor și conexiunile transfrontaliere.

România a beneficiat de peste 24 de miliarde de euro din Fondul de Coeziune al UE în perioada de programare 2014-2020. Dintre acestea, 5,6 miliarde de euro au fost alocate pentru îmbunătățirea infrastructurii de transport și energie. Pentru perioada 2021-2027, sumele alocate sunt de 31 de miliarde de euro și, respectiv, 4,6 miliarde de euro. Aceste investiții semnificative reflectă angajamentul UE față de dezvoltarea durabilă și îmbunătățirea infrastructurii în beneficiul tuturor cetățenilor săi.

Perspectiva de Viitor

Noul Pod din Brăila peste Dunăre este o minune inginerească care demonstrează că România poate realiza proiecte complexe de infrastructură. Acesta reprezintă o piatră de hotar în cadrul eforturilor politicii de coeziune a Uniunii Europene, având scopul de a consolida integrarea teritorială și de a promova creșterea economică în cadrul Uniunii Europene.


Alăturați-vă acum de TIMOCOM Marketplace!

Înregistrați-vă acum


Deveniți insider în domeniu

Abonați-vă aici și veți primi în mod regulat articole interesante, care vă vor face mai ușoară activitatea de zi cu zi și vă vor extinde orizontul în afaceri.


Abonare Newsletter

sus pe pagină