Acestea sunt tendințele din logistică pentru 2024
Trenduri în logistică: 12 ipoteze despre evoluția pieței transporturilor
Care sunt trendurile și evoluțiile care vor influența semnificativ domeniul transporturilor și logisticii în 2024? Analize și discuții din mediul de afaceri și științific, conduse de specialiști, au determinat că:
Provocările cu care se vor confrunta casele de expediții și firmele de transport, precum și sectorul comerțului și industriei în anul următor, sunt numeroase. În cele 12 ipoteze, Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la TIMOCOM, abordează trendurile esențiale din domeniul transporturilor și impactul lor asupra viitorului logisticii în Germania și Europa.
Abonați-vă acum la newsletter-ul nostru pentru a primi regulat articole interesante din domeniul transportului rutier de mărfuri direct în inbox!
Prețurile transporturilor cresc ca urmare a majorării taxelor de drum
Ca urmare a creșterii uriașe a taxelor de drum în Germania și a planurilor similare din alte țări, prețul transporturilor de mărfuri cu camionul va depăși nivelul din ultimii ani. Se estimează că prețul transporturilor va crește cu până la 12%. Costurile ridicate nu vor putea fi transferate integral la consumatorul final; o parte din acestea va trebui să fie suportată de furnizorii de servicii de transport, precum și de industrie și comerț. Există numeroase discuții referitoare la costurile aferente numărului de kilometri parcurși de vehiculul gol și despre cine ar trebui să le suporte.
Cheltuielile crescute cu personalul și cele de exploatare rămân în sarcina transportatorilor
Pe lângă taxa de drum, firmele de transport vor putea transfera doar parțial costurile suplimentare legate de exploatarea proprietăților imobiliare și a vehiculelor, precum și costurile deja crescute asociate resurselor de personal etc. Aceste costuri rămân în sarcina transportatorilor și a caselor de expediții. În condițiile actualei situații economice, va fi dificil să le transpunem într-un grad de utilizare a capacităților mai eficient decât acum, astfel încât marjele de profit deja mici să poată fi cumva menținute.
Procentul vehiculelor cu emisii scăzute va înregistra creșteri foarte mici în 2024
Procentul vehiculelor cu emisii scăzute va înregistra creșteri foarte mici în 2024, deoarece, pe de o parte, pe piață aproape că nu există vehicule disponibile și, pe de altă parte, în rândul transportatorilor există un nivel ridicat de scepticism cu privire la ce tehnologie va fi cea mai potrivită pentru afacerea lor în viitor. Anul 2024 va fi unul în care majoritatea firmelor se vor abține să investească în noi tehnologii de propulsare, așteptând și urmărind pe „cel care acționează primul (First Mover)”. Experiența GNL este încă prea adânc întipărită în memoria noastră. Totuși, firmele de transport se întâlnesc tot mai des cu clienți care doresc vehicule cu emisii scăzute pentru a reduce costurile cu taxele de drum și amprenta de carbon. Această dilemă va determina dezbaterea privind fezabilitatea tehnologiilor de viitor.
Șoferii sunt în continuare puțini, iar costurile cu personalul sunt ridicate
În principiu, în 2024 va fi mai ușor să se găsească personal pentru depozitare și gestionare. Cu toate acestea, șoferii sunt în continuare puțini, iar recrutarea de stagiari va continua să fie un proces dificil – și asta în toate domeniile. În general, costurile cu personalul vor rămâne constante, la un nivel ridicat, după ce salariile au fost deja majorate în tot sectorul în 2023.
Încărcăturile parțiale și suplimentare capătă tot mai multă importanță
Climatul economic nefavorabil va duce la o cerere de transport mai mică și la un volum mai mic de livrări individuale, ceea ce înseamnă că cererea de spații de încărcare va scădea. Firmele care pot face față acestei situații sunt cele care lucrează în mod eficient și flexibil și care preiau fiecare încărcătură pe care o pot obține. Un transport FTL (Full Truck Load - încărcături complete) va fi mai simplu și foarte competitiv din punct de vedere al prețului, în timp ce transporturile cu încărcătură parțială vor fi probabil ceva mai profitabile.
Numărul tenderelor va crește semnificativ
Reținerea de a participa la licitații, prezentă în 2023 din cauza temerii că eventualele condiții pot fi semnificativ mai proaste decât înainte sau a posibilității de a nu primi nicio ofertă, va scădea în 2024. Sectorul va fi invadat de un val de tendere. Pe de o parte, achizitorii trebuie să organizeze periodic licitații, deoarece în unele cazuri contractele care se apropie de expirarea termenului nu pot fi prelungite, iar pe de altă parte, speră în situații concurențiale care să ducă la reducerea prețurilor. Probabil că autoritatea contractantă va profita de acest lucru, deoarece în perioade de criză multe firme încearcă să pună mâna pe toate contractele pe care le pot obține.
Raport echilibrat al capacităților de transport
În 2023, raportul mediu dintre ofertele de mărfuri și spațiul de încărcare a fost de aproximativ 60:40, fiind astfel ceva mai echilibrat decât în anii anteriori. Chiar și în 2024, nu ne vom întoarce la raportul de la sfârșitul pandemiei de COVID, când multe capacități de transport erau utilizate peste nivelul maxim. Transportatorii, care au încheiat tot mai multe contracte pe termen lung în ultimii ani, pe măsură ce cererea a crescut puternic, vor trebui să se bazeze din nou mai mult pe afaceri ad-hoc. Acesta ar putea fi anul burselor de transport și al platformelor.
Mai multe cazuri de insolvență, dar aproape nicio reducere a capacităților
În general, capacitățile vor rămâne neschimbate, dar numărul de firme va fi mai mic. Companiile care intră în insolvență sau care își suspendă activitatea vor fi preluate de concurenți. Astfel, numărul de consolidări va continua să crească, însă pe piață nu se vor înregistra practic firme noi. Șoferii preferă să se angajeze, decât să fie liber profesioniști. În 2024, condițiile-cadru și perspectivele de viitor pentru înființarea unei firme vor rămâne pur și simplu nefavorabile.
Nicio creștere în trecerea la transportul feroviar
Trecerea la transportul feroviar, în special în cazul transportului combinat, va fi pe lista de dorințe a multor transportatori și case de expediții și în 2024. Implementarea, însă, nu va înregistra progrese semnificative. Restricțiile masive de rute cauzate de lucrări, lipsa de personal, capacitatea insuficientă a terminalelor și, nu în ultimul rând, restricțiile datorate remorcilor care nu pot fi ridicate cu macaraua, îngreunează o trecere substanțială la transportul feroviar. Dacă nivelul actual de transport feroviar de marfă poate fi menținut, putem considera că am făcut un pas mare înainte.
Confuzie și multă muncă din cauza dispozițiilor legale
Consecințele Legii germane privind obligația de diligență în lanțul de aprovizionare (LkSG) vor deveni vizibile în mod clar abia în 2024. Începând cu 1 ianuarie, firmele cu peste 1.000 de angajați sunt obligate să elaboreze și să documenteze analize de risc de-a lungul lanțului de aprovizionare și de transport. Numeroși certificatori și consultanți, dorind să profite de pe urma acestei inițiative legislative, identifică deja noi oportunități de afaceri. Multe firme de transport de dimensiuni mici și mijlocii se confruntă cu o avalanșă de solicitări de dovezi și cerințe din partea clienților. Dacă BAFA nu va emite instrucțiuni clare în curând, acest subiect va genera multe discuții în 2024.
Securitatea informatică și creșterea numărului de atacuri cibernetice
În 2024, securitatea informatică va deveni un aspect crucial. Amenințarea sistemelor IT de către hackeri va crește semnificativ. Având în vedere că investițiile în prevenție și apărare ale majorității firmelor mici și mijlocii nu se ridică la standardele necesare și adecvate, mulți hackeri vor reuși să își atingă obiectivele. Firmele afectate, fie ele clienți sau contractanți, care nu s-au pregătit pentru aceste eventualități, se pot confrunta cu dificultăți financiare.
Logistică depozitare: Diferențe regionale pe piața spațiilor de depozitare și logistică
După ce, în 2023, capacitatea de depozitare era încă în mare parte deficitară la nivel global, în 2024, situația pieței imobiliare va evolua diferit de la o regiune la alta. În timp ce în zonele rurale situația se va îmbunătăți datorită spațiilor libere și a noilor clădiri care vor deveni disponibile pe piață, capacitatea de depozitare din zonele urbane va rămâne deficitară. Insuficiența capacităților de transport va persista și în acest an în sectorul proprietăților speciale, de exemplu, în cazul substanțelor periculoase.
Despre Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la TIMOCOM
Gunnar Gburek, licențiat în Administrarea Afacerilor Comerciale cu specializare în comerț și logistică, are o experiență vastă în sectorul logistic. Printre funcțiile sale anterioare se numără cea de director general al Hasenkamp, un furnizor de servicii logistice specializat în comerț și livrări către clienți privați, și cea de șef al departamentului de logistică al Bundesverband Materialwirtschaft, Einkauf und Logistik e.V. (BME) - Asociația pentru Gestionarea Materialelor, Achiziții și Logistică. Începând cu sfârșitul anului 2016, ocupă poziția de Head of Business Affairs și purtător de cuvânt al firmei TIMOCOM.
Abonându-vă la newsletter-ul nostru, veți primi mai multe articole utile și informații din industrie, împreună cu sfaturi privind digitalizarea și automatizarea proceselor logistice, direct în inbox-ul dumneavoastră!