Barometrul de transport: Surplus de marfă şi în al treilea trimestru
TimoCom înregistrează o creştere semnificativă de oferte
Barometrul de transport TimoCom afişează pe trimestrul al treilea din 2015 un raport de marfă-vehicule ca la carte. Cu un raport marfă de 50,2% şi 49,8% vehicule disponibile pe piaţa europeană de transport, rata este apropiată de optimul teoretic. Însă, la începutul trimestrului au fost fluctuaţii mari inclusiv o surpriză.
Al doilea trimestru s-a sfârşit cu un raport de marfă - vehicule echilibrat, care a continuat în următorul trimestru Datorită verii şi a sezonului de concedii în majoritatea ţărilor europene, mulţi experţi se aşteptau la un raport de marfă redus pe piaţa de transport. S-a dovedit să fie altfel. În iulie raportul de marfă - vehicule era de 51:49 pe TimoCom. Mai multă marfă decât vehicule în iulie? Acest lucru nu s-a mai întâmplat din 2011
Se preconizează un sfârşit de an bun
Barometrul de transport TimoCom nu a putut să ţină pasul cu acest trend. La sfârşitul lunii raportul de marfă - vehicule era de 45:55. Raportul de marfă a scăzut mai mult decât în aceeaşi lună a anului precedent (de la 47% la 44% în 2014) TimoCom Chief Representative Marcel Frings nu a fost surpins de această evoluţie. „O scădere de şase puncte procentuale în acest an la raportul de marfă între iulie şi august, este într-adevăr disproporţionată. În acelaşi interval a anului trecut, scăderea a fost între 1 şi 3 puncte procentuale. Dar au mai fost astfel de cifre frapante. În anii în care au fost surplus de marfă în iulie, scăderea era în general mai puternică. În 2011, de exemplu, scăderea a fost de 12 puncte procentuale.”
Însă prima săptămână a lunii septembrie indica direcţia în care se va dezvolta sfârşitul trimestrului. Ofertele de marfă au crescut pe piaţa de transport din Europa cu patru puncte procentuale şi asta nu a fost totul. La sfârşitul lunii septembrie, barometrul de transport TimoCom afişa o rată de marfă-vehicule de 55:45.
În total, cu toate că este o creştere uşoară, înseamnă un surplus de marfă pe al treilea trimestru. Au trecut doi ani de când s-au încheiat 2 trimestre consecutiv cu un astfel de rezultat. Însă Marcel Frings aşteaptă o altă surpriză pentru ultimul trimestru din 2015. „Rămâne de văzut dacă problema actuală a refugiaţilor va avea un impact pe economie şi pe branşa de transport. Cât de tare va influenţa controlul vamal fluxul de transport? În ce măsură a fost încetinită politica prin grija și preocuparea pentru refugiați? Acestea vor fi întrebări importante pentru săptămânile şi lunile care vin. Însă, perspectiva pentru trimestrul 4 rămâne pozitivă. Consider că toamna aurie va asemănător celui din anul 2013, cu surplus mare de marfă în octombrie. Pentru noembrie, îndrăznesc să spun că luna va fi similară cu iulie, şi va aduce în final un raport de marfă de peste 50% din nou.”
Indiferent ce vor aduce ultimele luni din 2015, un lucru este clar. Fluctuaţiile în raportul de marfă de până la 28 de puncte procentuale, arată că barometrul de transport TimoCom este foarte volatil în acest an. Dar aceste procentaje arată şi altceva, o creştere enormă la ofertele de marfă şi transport pe parcursul primelor trei trimestre din acest an. Global, numărul ofertelor care au fost publicate pe bursa de transport TimoCom au crescut cu aproximativ 18%.