09.05.2023

Barometrul de transport TIMOCOM: O schimbare ușoară a trendurilor

Deși disponibilitatea spațiilor de transport a crescut, interesul pentru ofertele de transport este în creștere, însă capacitatea este redusă.

Rata transporturilor de mărfuri din Europa în comparație cu anii precedenți.

Erkrath, 13.04.2023 – Primele luni ale anului 2023 au fost dominate de prețurile ridicate ale energiei, precauția consumatorilor, stocuri ridicate și comenzi reduse. Perspectivele economice pentru acest an nu sunt unitare și efectul asupra transporturilor este foarte incert.

Grafică: Rata transporturilor de mărfuri din Europa în comparație cu anii precedenți. © TIMOCOM

Dacă analizăm cifrele Barometrului de transport TIMOCOM pentru primul trimestru al anului 2023, se poate observa o schimbare ușoară a trendurilor. După ce, în primele două luni ale anului au fost publicate semnificativ mai puține oferte de transport decât în trimestrul precedent, rata ofertelor a crescut din nou în martie, cu 42 de procente la nivel european. Se observă o schimbare a tendinței în scăderea cererii de capacități de transport pentru prima dată începând cu toamna anului 2022. Totuși, întregul trimestru este cu 25% în urma trimestrului precedent.

This is an embedded image

Grafică: Rata ofertelor de transport din Europa în comparație cu luna precedentă © TIMOCOM


24% mai multe capacități de transport în primul trimestru

În primul trimestru al anului 2023 se înregistrează o creștere semnificativă a capacității de transport. În comparație cu același trimestru al anului precedent, creșterea a fost de 16 procente – iar față de trimestrul al patrulea al anului 2022 se observă o creștere de 24%. Însă acesta este rezultatul scăderii ofertelor de transport, și nu al capacității suplimentare de transport de pe piață. Lipsa de capacitate este agravată de deficitul de șoferi profesioniști și de situația economică generală. În același timp, creșterea din trimestrul precedent este influențată de faptul că prestatorii încheie contracte pe termen lung pentru a rezerva din timp capacitățile disponibile. 

This is an embedded image

Grafică: Rata capacităților de transport din Europa a crescut față de trimestrul anterior © TIMOCOM

„În general, observăm o creștere a interesului pentru încheierea contractelor. Ca urmare a evoluțiilor din ultimii ani, care au stârnit temeri privind o posibilă creștere semnificativă a prețurilor. Prețurile sunt ridicate, chiar și în absența unei cereri puternice, în timp ce costurile au înregistrat o creștere semnificativă. Ținând cont de acest lucru, o strategie de succes în următoarele luni ar putea fi căutarea de capacități disponibile pe piața spot și încheierea unui contract la momentul potrivit.”, explică Dr. Christian Kille, șeful departamentului de studii la Facultatea de Științe Economice de la Universitatea Tehnică din Würzburg-Schweinfurt.

În plus, în ciuda creșterii disponibilității capacităților de transport și a concurenței crescute, prețul mediu oferit pentru transporturile de curse lungi a crescut cu peste 7% în Germania, comparativ cu anul precedent. În Europa creșterea este de aproape 3 procente. Costurile semnificativ mai mari nu permit scăderea prețurilor la nivelul anterior pandemiei de coronavirus. 

În primul trimestru al acestui an, procentul dintre cererea și oferta a rămas relativ echilibrat în întreaga Europă. În medie, în Europa, raportul mărfuri / capacități de transport oferite a fost de aproximativ 59:41. Același imagine este valabilă și pentru piața germană de transport intern.

This is an embedded image

Grafică: Rata ofertelor de transport în Germania © TIMOCOM

„Atmosfera din economia germană în general se îmbunătățește, însă industria transporturilor continuă să se confrunte cu provocări masive. În acest context, numeroși beneficiari au început să-și ajusteze strategiile de transport conform condițiilor curente. Acesta se reflectă și în volumul de marfă”, spune Gunnar Gburek, Head of Business Affairs de la TIMOCOM.


Grevele din Franța au un impact major și asupra țărilor vecine

Grevele pe arii extinse și de durată din Franța au dus la întreruperea lanțurilor de aprovizionare ale firmelor și în continuare, la întârzieri și lipsuri de aprovizionare. Acest lucru a dus, la creșterea costurilor, deoarece transportatorii au fost nevoiți să caute trasee și moduri de transport alternative. Drumurile și punctele de trecere a frontierei blocate, precum și încetarea lucrului, au afectat puternic circulația mărfurilor între Franța și țările vecine.

Germania fiind unul dintre cele mai importante parteneri comerciali ai Franței, a fost, de asemenea, afectată de greve. Astfel, în ceea ce privește transporturile din Germania (DE) spre Franța (FR) s-a constatat un minus de 55 de procente, iar în sens invers un regres de 61 de procente față de anul precedent. Transporturile în Franța au scăzut, de asemenea, așa cum era de așteptat. Din toate acestea a profitat o altă țară: spre deosebire de cele de mai sus, transporturile din Italia (I) spre Franța (FR) au crescut cu 11 procente față de anul precedent. 


Situație tensionată în zona Pasului Brenner

Problematica din zona Pasului Brenner a avut efecte și asupra transportului rutier. Pasul Brenner este una dintre cele mai importante conexiuni de trafic dintre Germania și Italia și un punct central pentru transportul internațional de mărfuri. Din cauza blocajului camioanelor, șoferii sunt nevoiți să aștepte ore în șir, pentru a continua traseul, care duce la întârzieri semnificative. Prin urmare, numeroși conducători auto nu sunt încântați să accepte curse spre Italia. Costurile ridicate și presiunea timpului fac dificil pentru multe firme să lucreze în profit. Deseori trebuie găsite trasee și mijloace de transport alternative pentru a face posibilă derularea comenzilor de transport. Acest lucru are efect și asupra ofertelor de mărfuri și capacități de transport. De exemplu, în privința relației de transport dintre Austria (A) spre Italia (I), în primul trimestru s-a înregistrat o scădere de 68 de procente. 

În opoziție, exporturile italiene par a fi mai puțin afectate de turbulențele economice: deoarece acesta a crescut evident în primul trimestru. În total, boomul post-Corona din 2022 s-a diminuat, așa cum era de așteptat. În opoziție cu trendul european, în Italia s-a constatat un excedent de capacități de transport. Deja din ianuarie, rata ofertelor de transport intern a scăzut sub 40 de procente. Deși ofertele de transport din februarie și martie au scăzut ușor, acestea au fost în mare parte stabile.

This is an embedded image

Tabel: Rata ofertelor de transport în anumite țări în raport cu aceeași perioadă a anului trecut


Ofertele de transport din Polonia urmează trendul

În primul trimestrul al anului 2023, în Polonia au fost în total cu aproximativ 39 de procente mai puține oferte de transport decât în același trimestru al anului precedent. În același perioadă, vânzările din comerțul cu amănuntul din Polonia au scăzut în februarie față de anul precedent cu 5 procente – aproximativ 3,6 procente față de luna anterioară. Producția industrială din Polonia, de asemenea, a scăzut cu 1,2 procente față de anul precedent.

Urmând tendința generală din Europa, volumul de marfă din Polonia a crescut în martie cu 40 de procente față de luna anterioară. Fiind un nod de transport important în Europa, Polonia își păstrează dinamismul.


Creștere preconizată a ofertelor de mărfuri și capacități de transport 

Având în vedere evoluția curentă de pe piața transporturilor, se prevede, la fel ca în anul precedent, o creștere semnificativă a ofertelor de mărfuri și capacități de transport în săptămânile care urmează. „Acest trend va continua până la sfârșitul lunii mai, înainte de a deveni descrescător la începutul vacanței de la sfârșitul lunii iunie. Evoluția pentru restul anului 2023 depinde foarte mult de trendurile viitoare din economie”, spune Gunnar Gburek, Head of Business Affairs de la TIMOCOM.

Cu ajutorul barometrului de transport compania FreightTech TIMOCOM analizează din 2009 evoluția ofertelor și capacităților de transport din 46 de țări europene. Peste 154.000 de utilizatori generează zilnic până la un milion de oferte internaționale de mărfuri și capacități de transport în Marketplace pentru transportul rutier. Aceasta îi ajută pe cei peste 53.000 de clienți TIMOCOM să-și optimizeze digital procesele logistice.


Despre TIMOCOM

TIMOCOM GmbH este o firmă FreighTech de mărime mijlocie din Germania, cu peste 650 de angajați din 40 de țări și cu reprezentanțe în Polonia, Cehia și Ungaria. Specialistul în IT și date își susține clienții, cu un Marketplace pentru transportul rutier de marfă european, în îndeplinirea obiectivelor lor logistice. Prin aceasta sunt interconectați peste 53.000 de clienți verificați, care publică în fiecare zi până la un milion de oferte de mărfuri și capacități de transport internaționale. TIMOCOM este deschizător de drum și partener în viitorul digitalizat al logisticii. 

Alăturați-vă acum de TIMOCOM Marketplace!


Descărcare comunicat de presă
sus pe pagină