Piața europeană de transport T3 2025: Marea schimbare
Cererea de transport crește cu 25%, în timp ce oferta de spațiu de încărcare se mută către trei hub-uri din Europa de Est.
Piața spot europeană arată o evoluție remarcabilă în trimestrul al treilea din 2025: în timp ce cererea de transport crește, oferta de spațiu de încărcare stagnează, iar prețurile cresc doar moderat. Motivul este că majorarea cererii se bazează în principal pe o redresare economică în Europa de Vest, în timp ce volumul disponibil de camioane se deplasează tot mai mult către Europa de Est.
Conținutul acestui raport trimestrial:
- oferte de preț
 - oferte de spațiu de încărcare
 - Prețuri de transport
 - Piața spot din Germania
 - Piața spot din Austria
 Perspective pentru trimestrul 4 din 2025
Europa de Vest stimulează cererea de transport
Numărul ofertelor de mărfuri a continuat să crească în trimestrul al treilea din 2025, înregistrând o creștere de 25% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. „Există doi factori esențiali care au determinat această evoluție: în piețele mari din sud-vestul Europei a început o redresare economică, inclusiv în Franța, Spania și Italia. Acestea au oferit în trimestrul al treilea din 2025 mult mai multe mărfuri pe piața spot decât acum un an“, afirmă Gunnar Gburek, Head of Business Affairs la TIMOCOM. „În același timp, observăm piețe cu o creștere puternică în Europa de Est, în special Polonia, care determină o schimbare decisivă a capacităților.“
Oferte de preț - T3 2025 vs. T3 2024
Cererea de transport crește în toată Europa cu +24,8%
Top 5 piețe ale furnizorilor de transport: Germania, Franța, Polonia, Italia, Țările de Jos
Europa de Vest ca motor de creștere: 31,5%
Polonia: +31 % oferte de preț după o triplare în anul precedent
În Europa de Est se conturează trei hub-uri de capacitate
Oferta de spațiu pentru camion în transportul rutier de mărfuri din Europa a rămas la nivelul anului precedent în trimestrul al treilea. „Valoarea de -3% nu reflectă deloc evoluția dramatică care se ascunde în spatele acesteia“, explică Gunnar Gburek. „În anumite piețe au avut loc scăderi masive ale capacității, care au fost compensate de alte piețe. Observăm o deplasare clară către anumite centre de capacitate.“
Cu o creștere suplimentară de 35%, companiile cu sediul în Lituania s-au situat în trimestrul 3 din 2025 în fruntea celor trei cele mai mari piețe de camion liber. Astfel, Lituania nu este doar cel mai mare, ci și cel mai constant furnizor de camion liber pe piața spot europeană. Pe locul al doilea în ceea ce privește piața furnizorilor s-au situat companiile poloneze, deși oferta lor de camion liber a scăzut recent, urmate de companiile din România, ale căror oferte de camion liber în TIMOCOM bursa de transport au crescut cu 27% în trimestrul 3.
Gburek: „La companiile poloneze și românești observăm de doi ani o mișcare intensă. Numărul ofertelor de spațiu de încărcare este foarte mare, însă acestea nu mai sunt disponibile pe piața europeană în totalitate și permanent. Cauza probabilă este creșterea sau redresarea economiei celor două țări, lucru pe care îl observăm prin creșterea ofertelor de mărfuri în ambele țări. Pentru companiile de transport, aceasta înseamnă că își pot utiliza propriile camioane și, mai ales, șoferii, la fel de bine în apropiere, fără a fi nevoiți să îi trimită până în Europa de Vest pentru a câștiga bani.“
Oferte de spațiu de încărcare - T3 2025 vs. T3 2024
Top 5 piețe ale furnizorilor de spațiu de încărcare: Lituania, Polonia, România, Ungaria, Austria
Mari furnizori din Europa de Est cu evoluție fluctuantă: Polonia: +24% (2023-2024) și -21% (2024-2025); România: -47% și +27%
Companiile din Europa de Vest oferă mai puțin camion liber: Țările de Jos -20%, Austria -19%, Germania -15%
Balcanii pierd capacități în favoarea României: Bulgaria -21%, Slovenia -24%, Croația -5%, Serbia +3%
Prețurile transportului cresc doar moderat, în ciuda cererii ridicate
Prețurile transportului pe piața spot european au crescut constant în ultimii doi ani. În trimestrul al 3-lea din 2025, prețurile medii săptămânale oferite de client au fost între 1,43 € și 1,67 € pe kilometru. În aceeași perioadă, prețurile oferite de contractant au fost între 1,49 € și 1,68 €. Astfel, prețurile oferite de furnizorii de marfă și de prestatorii de servicii de transport din Europa au fost recent neobișnuit de apropiate.
„Evoluția prețurilor este, în ansamblu, mai moderată decât ar sugera situația pieței“, spune Gunnar Gburek. „Un motiv esențial este că restrângerea capacităților companiilor din Europa de Vest este compensată de concurenții din Europa de Est. Și, privind dincolo de piața spot, se poate spune că presiunea enormă asupra prețurilor pe piața transporturilor conduce la o realiniere strategică a multor firme de expediere. Aceasta include atât specializarea, cât și concentrarea pe segmente de valoare superioară în vest și pe piețe atractive din punct de vedere economic-politic în est.“
Rutele de transport între Germania și Europa de Vest se intensifică
Piața germană a înregistrat în trimestrul al treilea o creștere semnificativă a mărfurilor transportate, de 31% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Este remarcabil faptul că ponderea traficului intern a scăzut constant în ultimii ani și în trimestrul al treilea din 2025 a reprezentat pentru prima dată mai puțin de jumătate din totalul cererilor de transport din Germania. De asemenea, scăderea capacității continuă. În trimestrul al treilea, companiile germane au oferit din nou cu 15% mai puțin spațiu de încărcare decât în aceeași perioadă a anului precedent.
În cazul relațiilor cu cea mai mare creștere, se reflectă evoluțiile europene: rutele de transport între Germania și țările vecine vestice Franța, Belgia și Țările de Jos au crescut în importanță în ambele sensuri. De asemenea, Spania a surprins ca un puternic destinatar al mărfurilor germane, iar Polonia ca o țară de origine a mărfurilor în creștere.
Prețurile transportului în interiorul Germaniei au crescut ușor în ultimele luni, deși așteptările de preț ale furnizorilor de servicii de transport au rămas constant peste cele ale clientului. Mai exact, prețurile ofertate de furnizorii de transport în al treilea trimestru au variat între 1,56 € și 1,90 € pe kilometru, în timp ce furnizorii de servicii de transport au oferit prețuri între 1,69 € și 2,06 € pe kilometru.
Germania - T3 2025 vs. T3 2024
Ofertele de preț pentru mărfuri au crescut cu 31 %
Oferta de spațiu de încărcare a scăzut cu 15%
Trafic intern și rute internaționale echilibrate
Prețurile au crescut în medie cu 0,10 € pe km.
Austria este o piață de tranzit importantă pentru marfa europeană
Piața spot din Austria arată un dezechilibru clar între cerere și ofertă. Oferta de camion liber a companiilor austriece a scăzut din nou în trimestrul 3. Cu o scădere de 19%, această diminuare a fost mai mică decât în anul precedent, dar a consolidat totuși direcția adoptată. În același timp, companiile austriece au oferit pe piața spot în trimestrul 3 cu 23% mai multe mărfuri decât în același trimestru al anului precedent. O mare parte din mărfuri erau destinate rutelor internaționale, doar 12% având locul de încărcare și descărcare în Austria. „Acest tipar este caracteristic pentru piața austriacă, care acționează ca un nod logistic între vest și est, precum și nord și sud“, spune Gunnar Gburek. „Scăderea puternică a camionului liber din Austria, ale cărei companii continuă să se numere printre cei mai importanți furnizori de flote, va fi probabil compensată de transportatori din alte țări, în special din Europa de Est.“
Austria - T3 2025 vs. T3 2024
Ofertele de preț pentru mărfuri au crescut cu 23%
Oferta de spațiu de încărcare a scăzut continuu cu 19%
Rutele internaționale domină cu o pondere de 88%
Cele mai importante relații cu țările vecine Germania, Italia, Ungaria, Cehia, Slovenia
Perspective: Creșterea consumului intensifică presiunea asupra pieței de transport
În trimestrul al patrulea, presiunea asupra capacităților pe piața spot rămâne ridicată, în special dacă consumul public și privat crește conform prognozelor. „Dacă cererea nu scade semnificativ nici în lunile de vară, acest lucru cu siguranță nu se va schimba în zilele de toamnă și înainte de Crăciun. Transportatorii pot privi cu optimism trimestrul al patrulea pe piața spot, iar clientii trebuie să se aștepte la prețuri mai mari“, spune Gunnar Gburek. „Totuși, în ciuda unei situații bune a comenzilor și a creșterii prețurilor la transport, aproape că nu vor apărea capacități noi pe piață. Incertitudinea legată de o redresare stabilă este încă mult prea mare pentru a investi în vehicule și personal.“
Mai multe informații în Raportul actual TIMOCOM Transportbarometer .