TIMOCOM Transportbarometer: Industria transporturilor, în ciuda îngrijorărilor economice și a indicatorilor în scădere, rămâne robustă.
Cererea pe piața de transport europeană este stabilă: Prognoze de transport pozitive în ciuda incertitudinilor economice din zona euro.
Cota medie de transport în Europa.
Presiunea asupra capacităților reduse de transport este semnificativă. Numărul absolut al ofertelor de marfă pe piața spot a crescut în trimestrul 2 atât comparativ cu anul trecut, cât și cu trimestrul anterior. În lunile de vară următoare, se așteaptă o cerere constantă pe piața europeană de transport.
Cererea de transport în Europa: cu 23% mai multe oferte de marfă decât în trimestrul anterior
După o lună martie moderată, a urmat o creștere semnificativă a cererii de transport în aprilie: la nivel european, au fost cu 25% mai multe introduceri de mărfuri comparativ cu luna similară a anului trecut, iar în luna mai, care este sezonier puternică, au fost cu 8% mai mult decât anul trecut. Cauzele au fost, pe de o parte, săptămânile scurte din cauza sărbătorii pascale și a numeroaselor zile libere, iar pe de altă parte, oferta limitată de camioane. Introducerile de camion liber au fost cu 5% mai mici decât valoarea anului trecut în al doilea trimestru. Dar nici luna iunie nu a pierdut din dinamism: în bursa de transport TIMOCOM, au fost înregistrate cu 37% mai multe oferte de marfă decât anul trecut în toate țările europene. Pe parcursul întregului trimestru, au fost cu 23% mai multe introduceri de mărfuri decât anul trecut. Raportul între oferte de marfă și camion liber a fost, în medie, de aproximativ 80 la 20 în al doilea trimestru.
Germania: oferte de marfă cu 32% mai mult față de anul trecut
Cererea continuu ridicată pentru servicii de transport a dus în Germania, în al doilea trimestru, la o creștere de 32% a intrărilor de marfă comparativ cu trimestrul din anul precedent. Această dezvoltare poate fi văzută și ca un semnal economic pozitiv după discuțiile despre taxe vamale și condițiile geopolitice nesigure. Raportul dintre oferte de marfă și camion liber a crescut la 88:12, de asemenea, din cauza efectelor de recuperare la comenzi de transport legate de export, care așteptau majorările de taxe.
Austria: 35% mai multe oferte de marfă
Ofertele de marfă din Austria au fost cu 35% mai mari în al doilea trimestru comparativ cu anul trecut. În lunile aprilie și iunie a fost o creștere semnificativă (+47%, +75%). Începând cu luna mai, s-a observat o creștere semnificativă în barometrul de transport pentru transporturile interne din Austria. Raportul dintre marfă și camion liber a crescut de la un raport echilibrat de 50:50 în aprilie până în iunie la 65:35.
Raportul dintre marfă și spațiul de încărcare în Austria
Prețurile pe piața spot: Costurile pentru transporturi în Europa au crescut în continuare
Prețurile ofertelor de marfă indicate de clienți pentru transporturile standard, de exemplu, cu un Tautliner sau Curtainsider, se află la un nivel corespunzător de ridicat din cauza cererii continue. Pe rutele din întreaga Europă, acestea s-au situat în medie săptămânală între 1,45 €/km și 1,66 €/km, iar în Germania între 1,68 €/km și 1,92 €/km. Cele mai mari valori au fost atinse, printre altele, în săptămânile de Paște și în prima săptămână din mai. Aici, din cauza sărbătorilor, a existat o cerere de transport crescută distribuită pe mai puține zile lucrătoare. Acest lucru se reflectă în prețuri. Prețurile ofertelor de marfă în Germania au crescut pe parcursul întregului interval cu aproximativ 8% față de anul trecut, iar pe traseele europene cu aproximativ 5%.
Diferența diferită între prețurile ofertei și ofertele de preț
În plus, se observă că ofertele de preț medii, adică contraofertele transportatorilor, în Germania se abat mai mult de la prețurile ofertelor decât media europeană: În timp ce diferența în primul trimestru a fost de aproximativ 2 cenți la nivel european, ofertele de preț și prețurile ofertelor de marfă în al doilea trimestru au fost în medie de aproximativ 1,61 €/km. În Germania, însă, ofertele de preț au fost în medie de aproximativ 1,97 €/km, iar prețurile ofertelor de marfă de aproximativ 1,86 €/km: o diferență de 11 cenți. În primul trimestru, diferența a fost de doar 8 cenți.
Prețurile oferite pentru marfă pe rutele interne din Austria au fost în Q2 între 1,93 €/km și 2,20 €/km, cu o medie de aproximativ 2,08 €/km. Remarcabil: Ofertele de preț au atins în medie doar 2,04 €/km și au fost cu 4 cenți mai mici. „Prețurile kilometrice mai mari se explică prin distanțele totale mai scurte, unde, pe lângă deplasare, timpii de încărcare reprezintă o pondere mai mare decât în cazul distanțelor lungi. În plus, numărul mai mare de încărcături parțiale în traficul intern german și austriac contribuie la acest lucru“, explică Gunnar Gburek. „În plus, contractanții care oferă clienților lor GPS-Tracking și urmărirea expedierii în timp real ca serviciu suplimentar au șanse bune să negocieze prețuri de transport mai mari.”
Perspective: Cerere de transport stabilă în ciuda îngrijorărilor economice
Așteptările economice în statele membre ale Uniunii Europene conform Indicatorului de Sentiment Economic ( ESI ) indică pentru 2025 doar 11 țări cu perspective pozitive. Printre acestea se numără Polonia, Lituania, Spania, Bulgaria, Cipru, Croația, Albania, Grecia, Malta, Muntenegru și Portugalia. În toate celelalte state se așteaptă o dezvoltare economică stagnantă sau chiar negativă. Germania, Austria și Franța se află în partea de jos a clasamentului, chiar mult sub media zonei euro. Cu toate acestea, cererea de transport rămâne ridicată, astfel că nu se poate aștepta o relaxare pe piața europeană de transport în timpul verii. „Deși cota de marfă în transportbarometer va scădea, conform experienței, sub 80% până în august, când începe afacerea de sfârșit de an în septembrie, se preconizează că această valoare va fi din nou atinsă”, prognozează Gunnar Gburek. „Dezvoltarea va depinde și de ușurările consumatorilor, de disponibilitatea acestora de a consuma, precum și de implementarea proiectelor de investiții în Europa – atât în sectorul privat, cât și în cel public.”
Mai multe informații în raportul actual TIMOCOM Transportbarometer .